Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vzpomínáte? Aneb černobílé televize a telefonní budky...

Nápad na napsání tohoto lehce retro článku není úplně z mojí hlavy. Řada z vás už určitě na sociálních sítích zaznamenala různé výčty věcí, které se dělaly, nosily, říkaly a sledovaly v osmdesátých a devadesátých letech s následnou větičkou: "Vzpomínáte?" A já se rozhodla sepsat si malý seznam svých osobních vzpomínek, které už zůstanou navždy jen sladkou minulostí. Možná se někdo z vás také rád na chvíli vrátí o několik desítek let zpátky...

Nepřipadám si ještě tak stará, ale už teď občas myslím na věci ze svého dětství a pochybuji, že někdy bude možnost zažít je znovu. Na některé z nich jsem navíc dočista zapomněla. Sem tam mi vytanou na mysl v souvislosti se zdánlivě nesouvisející maličkostí, kterou někdo zmíní či udělá.

Do mých osmi let jsme bydleli v obyčejném, cihlovém domě s vysokými stropy, takže jsme na Vánoce mohli mít tak obrovský stromek, jaký se už nikdy do jiných bytů nevešel. Kuchyň měla dvě velikánská okna se širokými parapety zevnitř, na nichž se dalo pohodlně sedět. Naše oranžová, plastová, kuchyňská linka se objevila skoro v každém filmu z osmdesátých a devadesátých let. Celá místnost byla otočená do dvorka, kde to vonělo mechem a vlhkostí a v létě roztaveným asfaltem z nízké střechy fotografického ateliéru. Na tuto střechu jsme s mamkou na jaře a v létě chodili věšet prádlo a vždycky s bráchou se zájmem sledovali, jak obratně napíná šňůry mezi dvěma klepadly na koberce. Odtud se nám rozprostíral pohled na okolní dvorky a spoustu dalších střech a stříšek. Vždycky jsem se po nich chtěla rozběhnout až na konec ulice, ale kdoví proč mi to nikdy nebylo dovoleno...

Pravidelně jsme se vydávaly s maminkou na nákup a abychom sehnali všechno, co bylo potřeba, museli jsme projít celou dlouhou ulici. Začali jsme v Domě potravin (Potraviňáku, jak jsme mu říkaly), pokračovali do Ovoce - zeleniny, drogerie, Mléčného baru (Mlíčňáku), masny, lahůdek a někdy skončili v textilu či cukrárně. V Potraviňáku prodávali všeho všudy dva druhy lučiny - s křenem a bez křenu. Ta s křenem byla zabalena do bílé kostičky s tmavě modrými nápisy a ta bez křenu do bílé s popisky světle modrými. Do Mlíčňáku jsme vždycky zabrousili pro mléko v pytlíku, který byl v padesáti případech ze sta někde protržený, takže než jsme ho donesli domů, půlka obsahu vytekla. Když nám Mlíčňák zrušili, mazali jsme pro mléko do Potraviňáku, ovšem ani zde jsme si s kvalitou pytlíků nepomohli. Milovali jsme malé pribináčky s lodičkou na obale a vždycky se nejvíc těšili na kolečko, které bylo možné na našlehaném tvarohu vidět po otevření. Nikdy nezapomenu na výbornou chuť starých dobrých, polomáčených sušenek a Zlatých oplatek (oboje už dnes stojí za starou belu, hlavně Zlaté se svou stále krémovější náplní). V lahůdkách jsme s bráchou vždycky šíleně zlobili, neboť fronta se obvykle táhla podél celého pultu se šunkou a sýry a lidi před námi si pořád poroučeli. Když jsme přišli na řadu, mamka řešila, jestli koupit sýr Ementál nebo Cihlu. Ementál jsem nesnášela a pod pohrůžkou, že ho nebudu jíst, dožadovala jsem se Cihly. Zmrzlinu jsme si chodili kupovat ke stánku - kopeček za tři koruny. Nejvíc jsme toužili po Šmoulové a Tutti Frutti.

Každou chvíli jsem přesvědčovala rodiče, aby mi koupili stírací los u pánů na ulici. Někdy svolili a já se pak hrozně radovala, když jsem vyhrála deset korun. Táta nosil domů minerálky výhradně ve skle a já si lámala prsty a nehty při pokusech otevřít je obyčejným otvírákem. Vlasy jsme si myli zeleným kopřivovým šamponem z obrovské plastové pixly a s chutí pojídali růžovou zubní pastu Perličku. S nadšením jsem vždycky sledovala, jak mamka vařečkou rozmíchává v umyvadle mýdlové vločky na praní. Brácha s oblibou zase sedával při ždímání na Tatramatce, když sebou házela jako splašený býk. A občas jsme po sobě patlali gel na vlasy ve formě žlutého a zeleného želé nebo tátovu pěnu na holení.

Mamka nosila dlouhé, rozevláté, barevné sukně, volná trička, legíny a kožené bundy o tři čísla větší. Já s bráchou jsme zbožňovali nažehlovací obrázky a mým nejoblíbenějším kouskem se stala mikina s Tomem a Jerrym. Spoustu oblečení nám mamka šila doma na stroji a střihy obkreslovala z časopisu Burda. Věci, z nichž jsem vyrostla, nosíval často ještě brácha, a tak si ho někdy pletli s holčičkou, když zrovna podědil růžovou bundu.

Dlouho jsem se hádala s babičkou, že strýček Skrblík má červený kabát a ne modrý, protože jsme měli jen černobílou televizi a v komiksech byl červený. Babička neměla telefon, a tak nám chodila volat z budky za pár drobáků. Schůzky a návštěvy jsme si museli dobře promyslet a naplánovat, protože se nedaly zrušit nebo přehodit půl hodiny předem. Milovala jsem večerníčky Mach a Šebestová, Křemílek a Vochomůrka, Maková panenka nebo Pat a Mat. Pamatuji si na reklamy uvedené otevřením plnícího pera a ukončené jeho zavřením. Nesnášela jsem, když přesně v půl osmé zasedli táta a děda ke zprávám a já musela být naprosto zticha. Ale zase jsem se těšila na své oblíbené televizní hlasatelky a hlasatele. Když jsme přišli k televizi moc brzo ráno, svítila na nás duhová, pruhovaná obrazovka, neb se ještě nevysílalo. Nedělní rána jsme trávili s pusou nacpanou mamčiným štrůdlem či jablečným koláčem u Studio rosa a Hip Hap Hop. Snažili jsme se nesčetněkrát napodobit sportovní disciplíny, přičemž za oběť padaly polštáře a opěrky ze sedačky, občas i odpadkový koš.

S mamkou jsme byli pořád někde venku. V parku, v lese, u jezírka a nebo na procházce na kolonádě. Když jsme byli starší, lítali jsme celý den s ostatními dětmi po dvorku. Jezdili jsme na kole, na bruslích a hráli všemožné hry. Od vybíjené, fotbalu, přes schovávanou, slepou bábu, až po stojkového krále nebo kostlivce. Zlobili jsme sousedy a na vedlejší dvorek chodili krást hrušky. Neustále jsme někam lezli, ať už na stromy, klepadla či ploty, až se divím, že jsme se tehdá nenapíchli na ten plot nebo neslítli ze stromu jak zralá hruška. Hrozně jsem toužila po samostřílu, jaký měla Popelka, a tak jsem si ho jednoho dne vyrobila z ramínka na šaty, jako rukojeť posloužilo delší dřívko a mezi krajní body jsem napjala gumu z tepláků. Střílela jsem špejle, jejichž konce mě táta donutil obalit plastickou gumou, abych někoho nepřipravila o oko. Poslechla jsem, ale už to nebyla taková sranda.

Pamatuji si, když vedle našeho domu postavili McDonalda a naproti zbourali budovu Ovoce a zeleniny, místo níž vyrostla spořitelna. Objevilo se spoustu obchodů a podniků, které zde do té doby nebyly. Jezdily tmavě červené Ikarusy s harmonikou uprostřed. Dodnes se usměju při vzpomínce na dětské lístky za dvě koruny a dospělé za čtyři. A vlastně jsem autobusem dlouho ani jezdit nemusela, poněvadž jsme bydleli v centru a do základky jsem to měla přes park. Pak vyrostl první supermarket a první nákupní centrum. A dál už se vlastně nic zvláštního nestalo. Jen jsem trochu zestárla a některé věci zmizely. Ale asi to tak muselo být...

Autor: Alena Šnajdrová | středa 20.11.2013 1:56 | karma článku: 15,74 | přečteno: 1092x
  • Další články autora

Alena Šnajdrová

Sebevědomí chlapa poznáš podle toho, jak vypadá jeho žena

Málokterý muž s nízkým sebevědomím má po svém boku ženu, za kterou se kdekdo otočí. Obecně by se tedy dalo říct, že sebejistý muž uloví dámu hezkou a zakomplexovaný ošklivou. Ovšem je to opravdu takhle jednoduché?

30.3.2024 v 2:14 | Karma: 11,31 | Přečteno: 794x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Jak jsem se vyrovnala se závistí

Kdo tvrdí, že nezávidí, ten lže, a závidí ještě víc. Závidím taky a některým lidem některý věci fakt hodně. Občas i kamarádům, za což se stydím. Ale je to lidské a záleží hlavně na tom, jak se svou žárlivostí naložíme.

7.3.2024 v 4:19 | Karma: 19,69 | Přečteno: 1488x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Pomoc, Alenka nosí pořád sukýnky - všechny chtějí být jako Alenka

Preference šatů a sukní se u mě začala zcela zjevně formovat už ve třech letech. Holka nosí sukně a co má být? Pozastavuje se nad tím někdo? Ano, neustále... a nejen pozastavuje, někomu to vysloveně vadí.

13.2.2024 v 4:18 | Karma: 36,31 | Přečteno: 3691x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Rallye letní gumy

To se takhle v půlce listopadu objednávám na začátek prosince na přezutí pneumatik. Jo, jsem lempl, ale co se asi může stát? V nejhorším případě napadne jeden den centimetr sněhu, aby druhý den zase roztál. Nebo ne?

5.2.2024 v 3:19 | Karma: 27,81 | Přečteno: 3690x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Nechci chlapa s nižším vzděláním

Tedy s nižším, než mám já. Na sociálních sítích se zmíněný exemplář obvykle profiluje jako absolvent "Vysoké školy života". A osobně? Netřeba pátrat, on mi to vždycky spolehlivě řekne sám...

18.1.2024 v 4:14 | Karma: 40,46 | Přečteno: 10698x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Svět patří těm, co se nepos**ou

V životě jsem se naučila jednu důležitou věc - člověk musí umět rozlišit, před kým a kdy může bezpečně odhalit svoje strachy a skutečné emoce a kdo jich obratem ruky zneužije.

17.1.2024 v 5:06 | Karma: 17,44 | Přečteno: 475x | Diskuse

Alena Šnajdrová

Jak (ne)(s)balit učitele - učitel druhý

Na střední škole už jsem na(ne)štěstí svou snahu o sbalení učitele neopakovala, ovšem na vejšce mi spadla brada hned první týden zimního semestru, kdy se v učebně zjevil on - magistr Zajíček - a já se okamžitě zamilovala.

7.12.2023 v 4:26 | Karma: 17,09 | Přečteno: 844x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Pomoc, nesnáším telefonování

Už prakticky od dětství se s tím potýkám. Stokrát radši jdu někam osobně, než bych tam volala. Do jisté míry mě vysvobodily emaily a esemesky. Neznámá čísla neberu a známá jak kdy... Naštěstí vím, že v tom nejsem sama.

28.11.2023 v 3:25 | Karma: 17,17 | Přečteno: 628x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Jak se mi splnil sen aneb intuice, část druhá

Vědci tvrdí, že člověk zdaleka nevyužívá veškerou kapacitu svého mozku. Někteří dokonce odvážně udávají nevyužitost až osmdesátiprocentní. A zjistili už, co jsou sny, kde se berou a proč?

15.11.2023 v 4:25 | Karma: 10,54 | Přečteno: 277x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

"Poslouchejte svou intuici", slyšíme všude...

Ale co vlastně je, ta intuice? Dlouhé roky jsem pokaždé nervózně váhala, když jsem si ve složité situaci vzpomněla na radu, že jí mám naslouchat. Já nevím, nevím, křičela jsem v duchu... až nedávno jsem pochopila...

9.11.2023 v 4:15 | Karma: 11,83 | Přečteno: 290x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Chceme více žen v politice - ale musejí se chovat jako chlapi

Jednou jsem zahlédla článek, který řešil zavedení kvót pro zvýšení počtu žen v politice v jisté skandinávské zemi. Na první pohled to vypadá v pořádku a žádoucí, ovšem pak jsem konečně pochopila, co mi tolik vadí.

22.10.2023 v 4:00 | Karma: 22,45 | Přečteno: 1702x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Jak jsem se zamilovala do učitele - učitel první

"Zamilovat se do učitele je snadný", povídá jednou kámoška. "Nemusí se snažit o pozornost, protože se na něj stejně furt díváš, a už jen tím, že je učitel, jedinej v tý třídě a starší, má navrch třeba před tvejma spolužákama..."

3.10.2023 v 4:31 | Karma: 19,88 | Přečteno: 623x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Jak jsem vystoupila z vlaku

Odevšad se hrnou motivační články, jak nemáme být ovce, chovat se stádovitě a srovnávat se s ostatními. Jsem sice ten poslední, kdo by nesouhlasil, ale na druhou stranu si říkám, jestli takové jednání není vlastně přirozené...

11.9.2023 v 3:06 | Karma: 16,73 | Přečteno: 656x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Paní, můžete mi říct, jaký je rozdíl mezi orálním a análním sexem?

Tři dámy (kamarádky), postupně nakráčejí k němu do obchodu. První má v úmyslu koupit suvenýr. Druhá mlčí a třetí ihned po příchodu svými uměle vylepšenými rty opovržlivě prohlásí: "Fuj, tady to smrdí..."

1.9.2023 v 2:57 | Karma: 25,29 | Přečteno: 1882x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Proč lidi lžou

Jako dítě jsem nechápala, proč moji vrstevníci rodičům lžou. Neměla jsem tu potřebu a připadala si lepší než oni. V dospělosti pak přišli určití lidé a s nimi i moje lži. Asi nejsem lepší, jen jsem měla lepší výchozí podmínky...

13.8.2023 v 3:58 | Karma: 16,49 | Přečteno: 453x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Paní učitelka svině - 3. díl

Třetí a závěrečný díl minisérie o tom, jak jsem bojovala s učitelkou fyziky. Blíží se konec školního roku a mně hrozí propadnutí, přestože jsem se právě dozvěděla, za jakých okolností mi byla připsána čtyřka z testu...

25.7.2023 v 3:19 | Karma: 25,17 | Přečteno: 1242x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Paní učitelka svině - 2. díl

V minulém díle jsem nastínila svůj boj s učitelkou fyziky a končila tím, že se za ní moji rodiče vypravili do školy na konzultaci... Jak to celé probíhalo, a i něco víc, se dozvíte v následujících řádcích.

20.7.2023 v 3:10 | Karma: 28,66 | Přečteno: 1535x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Paní učitelka svině - 1. díl

Přišla nová učitelka na fyziku - prý z nějakýho matematicko-fyzikálního gymnázia. My jsme podle ní byli zřejmě dementi, který je nutno pořádně proškolit. Všechny metody dovoleny. Což se mi vůbec nelíbilo.

10.7.2023 v 8:50 | Karma: 28,30 | Přečteno: 1748x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Ranní ptáče dál doskáče, víc toho sežere a dřív chcípne

A já zase žeru v noci, což je prý horší... Mimochodem nadpis je jen z kategorie blbých vtipů, který jsem kdysi kdesi četla. Nicméně u sov a skřivanů ještě chvíli zůstanu. Aneb co se mi do předchozího článku nevešlo.

27.6.2023 v 3:30 | Karma: 17,67 | Přečteno: 684x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Noční sova nebo rozmazlený lenoch?

Odmalička se potýkám s problémy usnout včas a ráno brzy vstát. Obvykle nezaberu dřív než v jednu a nefunguju před devátou ranní. Jsem líná a rozmazlená?

19.6.2023 v 2:34 | Karma: 14,65 | Přečteno: 399x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 175
  • Celková karma 23,78
  • Průměrná čtenost 1269x
"Pochybuji, tedy myslím, myslím, tedy jsem" (Descartés). Poslední dobou mi pořád někdo říká, že přemýšlím až příliš...

Seznam rubrik