Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak vytočit "odborníka" na výživu ... aneb ani muže se radši neptejte na věk

O různé výživové směry a stravování už se zajímám spoustu let, takže když mě pozval jeden známý na přednášku člověka, který se živí jen syrovým masem a vejci, musela jsem ho vidět - minimálně ze zvědavosti...

Přednášel v jedné restauraci, kam se mohl (zřejmě) zadarmo pozvat kdokoli, kdo o chystané akci věděl. Nakonec se nás sešlo asi dvacet a posedali jsme si k několika spojeným stolů, do jehož čela zasedl on. První, co mi prolítne hlavou, když ho spatřím, je - upír. Holá hlava, obří, černé kruhy pod očima, hubený, dá se říct až vyžilý obličej, ovšem nejvíc mě děsí jeho výraz v očích. Pravděpodobně je všechno ještě umocněno atmosférou, v níž se tohle celé odehrává - podzemní salónek s tlumeným osvětlením, venku tma a zima,prostě celkově značně ponuré kulisy - na druhou stranu, to přece upíři vyhledávají, ne?

Ať tak či tak, ten člověk se mi prostě nelíbí, čiší z něj jakási agresivita a nepůsobí jako někdo, od koho bych si chtěla nechat radit, jak se mám stravovat. Ale dáme mu šanci. Takže si sednu a poslouchám. Přednáška je vedena částečně jako diskuze, což kvituju, vždycky se mi totiž v hlavě vyrojí spoustu otázek a jsem ráda, pokud je dotyčný hned zodpoví.

"... všechno, co lidské tělo potřebuje, získáme ze syrového masa a vajec, mně nic nechybí, cítím se skvěle, mám pořád dost energie..." "Prosím, můžu se zeptat?" zvedne nesměle ruku jedna paní. "Samozřejmě", vyzve ji sebejistě náš přednášející. "A co třeba sacharidy? Ovoce, zelenina, vitamíny, vláknina... to si naše tělo žádá nebo ne?" Odborník rezolutně vrtí hlavou. "Jak jsem říkal, všechno najdete v mase a vejcích - ideálně syrových. Náš organismus sacharidy nepotřebuje. Základním stavebním kamenem jsou bílkoviny a když je příjímáte v přirozeném stavu, budete zdraví." "Ale všude píšou..." namítne ještě potichu paní. "Pche", ušklíbne se. "Kde to píšou? Co píšou? Kdo to píše? Dneska vám napovídají kdekoli cokoli, protože jde o peníze, o byznys..." "Aha", rezignuje paní.

"Já bych se chtěla zeptat", ozvu se:" jak vypadá váš jídelníček během dne, kolikrát jíte, co přesně a tak." Hodí po mně docela zlý pohled. Pravda je, že odjakživa ráda diskutuju a když se mi něčí přesvědčení úplně nezdá, mám nutkání ho trochu popíchnout. Přičemž názory dotyčného poradce se mi vážně nezdají, hlavně proto, že je prezentuje jako jediná správná fakta. "Vstávám mezi sedmou a osmou, pak cvičím a chvíli pracuju. Ráno nemám hlad, první jídlo si dávám okolo desáté - čtyři syrová vejce. Pak zhruba ve dvě hodiny k obědu dva syrové steaky a dvě vejce, k večeři dva steaky. Poslední jídlo mám asi o půlnoci - čtyři vejce. Spát chodím mezi druhou a třetí", vypálí na mě až skoro triumfálně. Jo, tak teď už je mi naprosto jasný, proč vypadá jako upír. Agresivní upír... i když ti asi byli všichni agresivní.

"A co bychom měli pít?" vznese dotaz další paní. "No, možná jste si všimla" - významně zvedne obočí - "že jsem si objednal Magnesii, což není náhoda. Úplně vám k životu stačí, já nic jiného nepiju, poněvadž má ideální složení - zásadité. Jediná tekutina, kterou potřebujete, abyste byli zdraví. "Ale přece se nedoporučuje pít pořád jen minerální vody", povídá jeden pán. "U ostatních to platí, máte pravdu, jen Magnesia je výjimka. Díky složení ji klidně můžete pít celý život." Podotýkám, že nemám s Magnesií žádnou spolupráci, ovšem teď mě napadá, jestli on ji už před těma deseti lety náhodou neměl, haha.

Dále se přednáška začíná odvíjet v duchu chemie a biologie, kdy pan upír zřejmě předpokládá, že my, jakožto osazenstvo laiků, se ve zmíněných oborech do hloubky neorientujeme. Vysvětluje chemické reakce v našem těle a jak na tyto procesy blahodárně působí (syrové) maso a vejce. Nemůžu jinak a zvedám ruku:" Chtěla bych se zeptat - jak dlouho už se takhle stravujete?" "Od puberty", a zase ten ošklivý pohled, kruhy pod očima mu snad ještě ztmavnou a já začínám přemýšlet, kolik je tomu člověku asi let. U většiny dokážu odhadnout alespoň nějaké rozmezí, ale tady...? "Aha... No, já pořád přemýšlím nad těmi sacharidy..." "A co jste vymyslela?" Čichám ironii. "Jde o to, že vejce a maso jich obsahují minimum a ..." "O tom už jsme se přece bavili. Říkal jsem, že cukry nejsou potřeba", skočí mi dost neomaleně do řeči. "Dobře, pro většinu orgánů ne, ale co mozek? Ten přece nemůže fungovat bez nich." "Lidské tělo si dokáže dostatek cukru vyrobit z tuků - a toho je v mase a vejcích dost." "Aha, to jsem nevěděla", opravdu mě překvapí. "Ještě něco jste nevěděla?" No, začíná mi být jasný, že jsem se, spolu s ještě asi dvěma nebo třemi dalšími lidmi, ocitla na černé listině. Evidentně jen proto, že se ptáme a diskutujeme - slušně, podotýkám.

Nicméně pořád mi nejde z hlavy otázka jeho věku. Samozřejmě, říká se, že věk je jen číslo, ovšem když ho porovnáte s tím, jak někdo vypadá, může leccos napovědět. Chvíli přemýšlím, jestli není nevychovanost se ptát, ale pak si řeknu, že za prvé je muž a za druhé ztělesněná arogance. "Můžu vědět, kolik je vám let?" nechám tedy vyhrát svou zvědavost. "Kolik byste řekla?" Uf, tak s tím jsem nepočítala. "Já neumím odhadovat věk." "Nevadí, zkuste to", trvá na svém. Snažím se uvažovat logicky. No, vypadá na šedesát, ale to se mi nezdá. Tak řekněme, že je mu padesát, tudíž když si tipnu čtyřicet pět, abych se vyhnula tomu, že ho urazím (ani arogantní lidi nemám ve zvyku urážet), mělo by to být v cajku. Zvolím nejnižší možný počet let, kolik se domnívám, že mu může být. Kdybych řekla ještě míň, mohl by si myslet, že si z něj dělám srandu. Ne, ne, pětačtyřicet bude ideálních, tím určitě nic nezkazím. "Tak tedy čtyřicet pět?" pronesu nahlas. Vidím, jak mu na okamžik zmrzl samolibý úsměv. A sakra! "Je mi čtyřicet dva..." procedí skrz zuby, aniž dokáže zakrýt zlobu. Trapas. Jenže já nemůžu za to, že působí tak staře. Navíc mě nemusel nechat hádat. Zřejmě si chudák myslel, kdoví jak mladě nevypadá, jinak nevím, proč by to dělal.

Do konce přednášky už radši mlčím, nepotřebuju ho vytočit ještě víc, a když po skončení následuje další diskuze, vytratím se po anglicku. Vůbec z celé akce nemám dobrý pocit - ani z jeho osoby ani z prezentovaných stravovacích návyků. Už několik let se totiž řídím následující zásadami:

1. Nezáleží na tom, o jaký způsob stravování jde, každý extrém je špatný. Přičemž extrém pro mě znamená například: jíst jen (syrové) maso a vejce/jen ovoce a zeleninu/makrobiotickou stravu/být raw veganem a spousty dalších. Zmíněné uznávám pouze jako dočasný způsob výživy, když je třeba člověk nemocný a někdo mu sestaví jídelníček na míru vzhledem k jeho chorobě/poruše. Pak věřím, že to může pomoci. Ale ne se tak stravovat většinu svého života nebo dokonce po celou dobu. (Mám velmi negativní osobní zkušenost s mužem, který byl od narození rodiči striktně držen na makrobiotické dietě).

2. Nevěřím názorům lidí, kteří tyto svoje NÁZORY prezentují jako fakta, neřkuli jako absolutní pravdu. Na což obvykle navazuje nerespektování individuality jedince, tedy ani toho, že co jednomu pomáhá, druhému může vysloveně uškodit. Což podle mě ve stravování platí dvojnásob.

3 Dále nevěřím těm, kteří o sobě tvrdí, že se stravují zdravě a cítí se dobře, a přitom tak nevypadají. A nebo z nich vyzařuje něco hodně nepříjemného, potažmo oboje. Viz pan "šedesátiletý upír".

4. Pokud něco popírá selský rozum, nebude to ta nejlepší cesta. Přičemž živení se pouze syrovým masem a vejci jej podle mě popírá. Nejsem žádný odborník, ale už jsem si pár věcí vyzkoušela a následně nad nimi taky přemýšlela. A první, co mě napadá, je - proč tedy lidé od objevení ohně maso tepelně upravují a syrové se bere jako jakási "nouzovka", když je to podle pana upíra úplná blbost? (Samozřejmě, pokud pominu pokrmy, jež se cíleně konzumují syrové, viz sushi nebo tatarský biftek). Pokud se tedy někdo odvolává na to (a on se odvolával), že naši prapředci žili ze syrového masa a vajec, a jde tedy o to nejpřirozenější a nejzdravější, proč je potom tepelně zpracovávali? Zajímavé navíc je, že na jídlo předků poukazují snad všichni stoupenci "extrémních" výživových směrů od paleo jedlíků, přes raw vegany až po makrobiotiky - tak co si z toho mám vybrat? Mimochodem nevěřím, že trávicí ústrojí dnešního člověka funguje stejně, jako toho pravěkého. Někde jsem dokonce četla, že pokud by tomu tak bylo, nejspíš bychom vlivem všudypřítomné chemie v jídle už dávno všichni umřeli. Ale to už je otázka spíše do odborné diskuze...

Další věcí, která podle mě selský rozum popírá, je jednotvárnost a omezenost stravy. Pokud vím, lidé vždycky procházeli obdobími, kdy byl některých potravin nedostatek (například masa, jindy čerstvého ovoce), ale pokud je měli, jedli je. Obecně se tedy dá říct, že například středověký venkovan se nepřejídal masem (což je podle mě v dnešní době ten největší problém, ne maso jako takové), ovšem pokud ho měl k dispozici, dal si. Přirozeností člověka je vyhledávání pestré stravy a konzumace toho, co zrovna najde či vypěstuje, přičemž dostupnost konkrétních potravin se mění v závislosti na určitých vlivech a situacích.

Jak už jsem řekla, nepopírám, že konkrétnímu člověku jisté potraviny vyhovují a prospívají víc, než jiné, tudíž některé z nich omezuje nebo nejí vůbec. O lidech trpících nějakou nemocí nebo poruchou už vůbec nemluvím tam bývá všechno jinak. Z tohoto důvodu právě nechápu, jak mohou výživoví poradci doporučovat jednotný způsob stravování, podle nich univerzálně zdravý.

Neříkám, že já osobně se stravuju skvěle, to vůbec ne. Snažím se sice nad jídlem přemýšlet, ale zase ne přehnaně, poněvadž odmítám být jeho otrokem. Je mi blízká filozofie, že lepší si v klidu a s chutí občas sníst hamburger, než do sebe v křeči cpát neustále klíčky, když je nemůžu ani cítit. Jako zdravé uznávám konzumaci sezónních a lokálních potravin, omezení těch vysoce zpracovaných a v neposlední řadě důvěru ve vlastní instinkty a chutě, protože tělo si řekne, jen ho musíme trochu poslouchat. Bohužel v dnešní době se už řada lidí na svoje chutě spolehnout nemůže, protože je má "zmatené" tím, jak do sebe neustále něco souká. Přejídání se, absence přirozeného hladu a nadbytek všeho se stalo problémem číslo jedna. Jakási obsese jídlem se nese celou společností. Pokud se totiž dlouhodobě přecpáváme ČÍMKOLIV, našemu organismu to určitě neprospěje, i když ona potravina ve své podstatě zdravá být může.

Z celé besedy mi vyplynulo několik závěrů - dotyčný se evidentně přejídá masem a vejci - pro mě nedůvěryhodné. Měl ovšem pár zajímavých tipů a postřehů, z nichž si vezmu inspiraci. A nakonec to, že už se radši nikoho nebudu ptát na věk.

 

 

Autor: Alena Šnajdrová | pátek 10.3.2023 19:46 | karma článku: 19,67 | přečteno: 627x
  • Další články autora

Alena Šnajdrová

Ušoun v tanečních

„Hele, co kdybysme šly do tanečních už tuhle sezónu?... trochu si rozšířit repertoár kluků", nadhodím kámošce. „Myslela jsem na to samý, těch exotů z naší třídy mám fakt plný zuby." „Právě, s nima už to příští rok bude o ničem."

22.4.2024 v 1:41 | Karma: 13,84 | Přečteno: 586x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Sebevědomí chlapa poznáš podle toho, jak vypadá jeho žena

Málokterý muž s nízkým sebevědomím má po svém boku ženu, za kterou se kdekdo otočí. Obecně by se tedy dalo říct, že sebejistý muž uloví dámu hezkou a zakomplexovaný ošklivou. Ovšem je to opravdu takhle jednoduché?

30.3.2024 v 2:14 | Karma: 11,65 | Přečteno: 838x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Jak jsem se vyrovnala se závistí

Kdo tvrdí, že nezávidí, ten lže, a závidí ještě víc. Závidím taky a některým lidem některý věci fakt hodně. Občas i kamarádům, za což se stydím. Ale je to lidské a záleží hlavně na tom, jak se svou žárlivostí naložíme.

7.3.2024 v 4:19 | Karma: 19,69 | Přečteno: 1497x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Pomoc, Alenka nosí pořád sukýnky - všechny chtějí být jako Alenka

Preference šatů a sukní se u mě začala zcela zjevně formovat už ve třech letech. Holka nosí sukně a co má být? Pozastavuje se nad tím někdo? Ano, neustále... a nejen pozastavuje, někomu to vysloveně vadí.

13.2.2024 v 4:18 | Karma: 36,31 | Přečteno: 3722x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Rallye letní gumy

To se takhle v půlce listopadu objednávám na začátek prosince na přezutí pneumatik. Jo, jsem lempl, ale co se asi může stát? V nejhorším případě napadne jeden den centimetr sněhu, aby druhý den zase roztál. Nebo ne?

5.2.2024 v 3:19 | Karma: 27,81 | Přečteno: 3722x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

  • Počet článků 176
  • Celková karma 21,86
  • Průměrná čtenost 1262x
"Pochybuji, tedy myslím, myslím, tedy jsem" (Descartés). Poslední dobou mi pořád někdo říká, že přemýšlím až příliš...

Seznam rubrik