Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak učitelka zdeptala žáky

Svoji první paní učitelku na základce jsem měla moc ráda, ovšem občas trpěla (a my taky) zvláštními zkraty, z nichž některé si pamatuju dodnes. Dokázala udělat z "malé housenky velkou housenku" a zavolat si na to i pana ředitele.

... ty housenky jsem si nevymyslela já, autorem je Jindra z Vyvolených a vzpomněla jsem si na něj při psaní tohoto úvodu, když jsem chtěla použít o poznání obyčejnější přísloví "dělat z komára velblouda". On podle mě vytvořil něco geniálního. To jen tak na okraj...

Když se zpětně podívám na osobnost naší učitelky, chápu, jak to měla těžké. Starší paní, trpící různými vleklými, zdravotními potížemi a labilní psychikou, byla většinu času laskavá, ale pak přišlo zatmění, z něhož nám všem ve třídě bývalo úzko.

Následující příhoda se stala ve třetí třídě. S holkama jsme si jednoho dne všimly, že nahoře na jedné zářivce je mandarinka, a samozřejmě nás začalo zajímat, jak se tam dostala. "Tak co, kluci, nevíte o tom něco?" obrátila se na pánské osazenstvo kámoška Pavla. "Že váháš", hlásí se k činu hrdě Patrik, kterého milovala každá (mě nevyjímaje). Byl prostě typ kluka, kterej snad nikdy nebyl malej kluk v pravým slova smyslu. Už v šesti letech působil něčím jako chlap. Jasně, malej, ale zkrátka chlap. A nikdy nebrečel. Pamatuju si, jak jsme celých pět let prvního stupně základky čekaly na to, až se rozbrečí. Tedy celých asi ne, myslím, že někdy v průběhu čtvrtý jsme to vzdaly... I když při následujícím incidentu měl nejblíž, což je asi jeden z důvodů, proč mi tolik utkvěl v paměti. Něco, co dokázalo (téměř) rozbrečet Patrika, totiž muselo bejt pěkně drsný.

Prozatím byl drsnej jen Patrik. "A to ste ji tam hodili?" zajímá se Dana. "Ne, kopli!" bije se do prsou. Támhle se Slávou." Ten přikývne." "Kopli?" valí oči Mirka. "Jasan. No jen tak sme si čutali a najednou tam zůstala, dobrý, ne?" "To jste sebrali od oběda, co?" zjišťuje Lenka. "Jo, dyť máme furt jen mandarinky nebo pomeranče. Už mě s tim serou." "Vy ste sprooostý", to se řekne", začne kolem nich tancovat Karla. "Si to řekni, komu chceš, užalovaná krávo", odpálí ji Patrik. "Cože? Ty mi nadáváš? Jdu za učitelkou!" vyběhne uraženě ze třídy.

Jestli tam došla, se neví, ale tehdy asi ne, protože se pak docela dlouho nic nedělo. Až když se na mandarinku úplně zapomnělo, přišlo to jako blesk z čistýho nebe. Já osobně jsem do té doby až takový problém v ovoci na osvětlení neviděla - říkala jsem si, že o něm učitelka stejně asi už dávno ví a až bude příležitost, zavolá školníka nebo uklízečku, ať tam vlezou a odstraní ho.

Jenže to jsem se šeredně přepočítala. Jednoho dne si totiž třídní stoupla před tabuli čelem k nám, zvedla hlavu, zapíchla do něčeho pohled a mrazivým hlasem prohlásila:" Kdo hodil ten pomeranč na zářivku?" Ticho. Mám nutkání ji opravit, že to není pomeranč, ale mandarinka, ovšem držím radši hubu. "Tak co?" Nikdo nic. "Já vim, že to byl někdo z vás, přiznejte se", začne z ničeho nic řvát. Sakra, proč tolik povyku? Taková klukovina, říkám si v duchu. Jenže drama pokračuje. "Takže znova. A budeme tady tak dlouho, dokud nezjistim viníka." No ona to snad hodlá vážně vyšetřovat! I Patrikovi se Slávou začíná být jasný, že přestává sranda.

"Tak kdo to byl?" ječí na celou třídu a začíná rudnout. "Co je tohleto za chování? Co si vůbec o sobě myslíte? Spratkové! Házet mandarinku na zářivku, kdo to kdy viděl? Jak dlouho tam vůbec je?" Ve třídě hrobové ticho, že bys i špendlík slyšel spadnout. Všichni sklopený hlavy a troufám si říct, že se do jednoho modlíme, ať už to všechno skončí. "Jestli se dotyční nepřiznají, potrestám vás všechny. Je mi jasný, že víte, kdo to udělal. Tak sakra řekněte někdo něco!" I chroničtí užalovanci viz Karla zarytě mlčí. V tomhle ohledu to s náma jako se třidou není nakonec tak špatný.

"Dobře, jak chcete, jdu pro pana ředitele, však on už si vás podá." V tu chvíli Patrik se Slávou zvednou ruce. "My sme to byli", pronesou téměř současně a já vlastně obdivuju jejich odvahu. Učitelka totiž už vypadá naprosto nepříčetná. "VY?" málem je zapíchne pohledem. "A Sláva? No to snad není pravda! Jak sis to mohl dovolit?" Chudák už se nezmůže na nic, jen pokrčí rameny. "Patriku?" Ten vypadá, že mu zatím zbyla ještě nějaká duševní rovnováha a síla a věcně prohlásí:" Prostě jsme si kopali s tou mandarinkou a pak vyletěla vysoko a zůstala tam." "KOPALI?! Kdo z vás ji tam kopnul?" "Já..." "Jak dlouho tam je?" "Asi měsíc..." "A jde se pro pana ředitele", vyrazí najednou rozlícená třídní ze dveří. Jsem v šoku. Ředitele kvůli mandarince? Tenkrát mi nad tím zůstával rozum stát a přiznám se, že zůstává i dnes. Věřila jsem, že se pan ředitel snad zasměje nebo mávne rukou nad hysterickou scénou naší učitelky, jenže on fakt nakráčel do třídy a s vážným výrazem pokračoval ve výslechu. Neřval, nic... jenže se svým vzezřením a autoritou ani nemusel. Kdyby mi někdo řekl, ať vypodobním prototyp ředitele školy, popsala bych přesně jeho. Vysoký, prošedivělý, vousatý pán okolo šedesátky, s brýlemi, v šedém obleku, hlubokým hlasem a vždy kamenným až naštvaným výrazem. Všichni jsme se ho báli, jen jsme na něho pohlédli a uctivě jsme zdravili. Pan ředitel byl něco jako nejvyšší soudce a kat v jednom. A ten teď přišel, aby ztrestal Slávu s Patrikem. (Jen jsem nikdy nedokázala pochopit, jak tenhle člověk může učit tělocvik a promenádovat se po chodbě s basketbalovým míčem na dlani. Jo, vždycky ho nesl na ruce takovým zvláštním způsobem, asi jako na podtácku.)

Už si nevybavím, na co se jich ptal nebo co říkal, vím jen, že netrvalo dlouho a kluci se totálně sesypali. Pamatuju si, jak jsem se otočila dozadu, kde seděl Sláva, a viděla, jak se mu třese brada. Když se omlouval a sliboval, že nic podobného už nikdy neudělá, rozbrečel se. A Patrik radši mluvil co nejméně, aby se mu nestalo to samé, protože se mu brada třásla taky. Vlastně jsem ve skrytu duše byla ráda, že vydržel, protože kdyby se i on rozbrečel, svět by už nikdy nebyl stejný. Alespoň tak jsem to vnímala.  

Bylo mi kluků líto hlavně kvůli ponížení před celou třídou a také proto, že mi to celé přišlo strašně nefér. Ani jeden z nich nebyl žádnej grázl, Sláva patřil k nejchytřejším a nejslušnějším žákům třídy, nikdy s ním nebyly problémy, Patrik to samý, akorát občas trochu zlobil, ovšem jako každej normální kluk, žádný sviňárny. Nebyli srabi nebo hajzlové, kteří neustále provokujou. Zkrátka správný kluci, jen se jim bohužel povedlo kopnout mandarinku na zářivku. Asi bych i pochopila, že kdyby šlo o nějaký vyvrhele, který učitelce celou dobu pijou krev, rupnou jí nervy a zareaguje tímhle způsobem. Jenže nic z toho se nedělo.

Nejsem si jistá, jaký trest dostali, ale mám dojem, že napomenutí ředitele školy nebo ředitelskou důtku.

Jasně, chtěla jsem vidět Patrika brečet, ale po nějaký pořádný rvačce se spolužákem a ne po intervenci pana ředitele...

Autor: Alena Šnajdrová | úterý 13.12.2022 3:01 | karma článku: 35,40 | přečteno: 5831x
  • Další články autora

Alena Šnajdrová

Ušoun v tanečních

„Hele, co kdybysme šly do tanečních už tuhle sezónu?... trochu si rozšířit repertoár kluků", nadhodím kámošce. „Myslela jsem na to samý, těch exotů z naší třídy mám fakt plný zuby." „Právě, s nima už to příští rok bude o ničem."

22.4.2024 v 1:41 | Karma: 13,84 | Přečteno: 586x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Sebevědomí chlapa poznáš podle toho, jak vypadá jeho žena

Málokterý muž s nízkým sebevědomím má po svém boku ženu, za kterou se kdekdo otočí. Obecně by se tedy dalo říct, že sebejistý muž uloví dámu hezkou a zakomplexovaný ošklivou. Ovšem je to opravdu takhle jednoduché?

30.3.2024 v 2:14 | Karma: 11,65 | Přečteno: 838x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Jak jsem se vyrovnala se závistí

Kdo tvrdí, že nezávidí, ten lže, a závidí ještě víc. Závidím taky a některým lidem některý věci fakt hodně. Občas i kamarádům, za což se stydím. Ale je to lidské a záleží hlavně na tom, jak se svou žárlivostí naložíme.

7.3.2024 v 4:19 | Karma: 19,69 | Přečteno: 1497x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Pomoc, Alenka nosí pořád sukýnky - všechny chtějí být jako Alenka

Preference šatů a sukní se u mě začala zcela zjevně formovat už ve třech letech. Holka nosí sukně a co má být? Pozastavuje se nad tím někdo? Ano, neustále... a nejen pozastavuje, někomu to vysloveně vadí.

13.2.2024 v 4:18 | Karma: 36,31 | Přečteno: 3722x | Diskuse| Společnost

Alena Šnajdrová

Rallye letní gumy

To se takhle v půlce listopadu objednávám na začátek prosince na přezutí pneumatik. Jo, jsem lempl, ale co se asi může stát? V nejhorším případě napadne jeden den centimetr sněhu, aby druhý den zase roztál. Nebo ne?

5.2.2024 v 3:19 | Karma: 27,81 | Přečteno: 3722x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 176
  • Celková karma 21,86
  • Průměrná čtenost 1262x
"Pochybuji, tedy myslím, myslím, tedy jsem" (Descartés). Poslední dobou mi pořád někdo říká, že přemýšlím až příliš...

Seznam rubrik